Verslag editie 4 – Contentmigratie: mens versus machine

Het leuke van het vak contentspecialist is dat je kennis maakt met veel verschillende vakgebieden. Je duikt voor korte of langere tijd in het domein van je opdrachtgever, waarna je je bij een nieuwe klant weer een volledig ander terrein eigen kan maken. Maar een project waar alle contentspecialisten vroeg of laat mee te maken krijgen is de Contentmigratie. En in editie 1 hoorden we al hoe dat soort projecten monsterlijke proporties kunnen aannemen.

Contentmigratie: man versus machine

Maar het goede nieuws is: je kunt ze te lijf, die monsters, en wel op twee manieren: handmatig of met brute rekenkracht. Ziedaar het thema voor de vierde editie en daarom klommen we op een warme zomeravond in juli naar de gekoelde zolder van de Hilversumse villa van Xillio, onze sponsor.

Xaviera Ringeling, online professional sinds 1998, trapte af met haar verhaal nachtmerrie trauma van de SNSbank contentmigratie, die zij uiteindelijk dankzij een flink stel cohones en een goed team volbracht. Geen sitemap, geen contentstrategie, hee, maar wel elke productgroep z’n eigen vormgeving en oh ja, projectleider. Xaviera vertelde met veel smaak wat zij tijdens dit project heeft doorstaan, tot en met bekogeld worden met pek & papier door het tribunaal van Juridische Zaken.

© thoughtfarmer http://www.flickr.com/photos/thoughtfarmer
Geen contentmigratie zonder flink snoeien © thoughtfarmer

Ernst van Rheenen, principal consultant bij Xillio, vertelde over wat er geautomatiseerd kan worden bij migraties, hoe dat gaat en vooral: waarom. Zijn verhaal echoode dat van Xaviera: ook Xillio wordt steevast te laat bij een een project betrokken, als de einddatum en vormgeving al vaststaan. Ernst ging daarnaast ook in op het geautomatiseerd verbeteren van content.

Anne Sikken en Annemarie Jongejans hadden een charmant en openhartig verhaal over de fusie van de accountsorganisaties NIVRA en de NOvAA tot de NBA, Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants. Hoe bij de contentmigratie aanvankelijke *toeslaande paniek* en *struisvogelgedrag* omgezet werden tot een dapper identificeren en snoeien zie je prachtig geïllustreerd in hun presentatie.

 

Over Ilse

Ilse Jonker is freelance contentstrateeg. Zij staat opdrachtgevers bij met een mix van projectleiderschap, onderzoek en advies. Contentmigraties zijn haar specialiteit en haar lievelingsmotto luidt: content is king, but everyone needs a consigliere. Zij schrijft op infochef.nl
Dit artikel is geplaatst in 04 - Contentmigratie: mens versus machine en getagged . Bookmark hier de permalink.

Op dit artikel kan niet (meer) gereageerd worden.