Paraplu’s en zwemvesten: agile content

Gisteravond streek het ContentCafé neer bij gastheren KBenP in Voorburg voor alweer de dertiende editie. Thema van de avond: agile content. Een impressie.

Agile definiëren

Agile coach Mary Beijleveld trapte af met de vraag: wat is agile nou eigenlijk? Agile staat voor behendigheid, snelheid, wendbaarheid en aanpassingsvermogen. Agile is een raamwerk voor processen dat verschillende waarden vertegenwoordigt: mensen boven tools, werkende software boven documentatie, samenwerking boven contracten. In totaal 12 principes.

Paraplu

Agile gaat uit van de motivatie en eigen verantwoordelijkheid van mensen, niet van straffen en belonen. Je kunt agile zien als een paraplu waar inmiddels allerlei project- en procesaanpakken onder vallen. Zeker niet alleen voor softwareontwikkeling. Sommige daarvan bestonden al voordat het Agile Manifesto geschreven werd. De ene methode is meer geschikt voor fabricage, de andere leent zich beter voor digitaal.

Mona Lisa

Aan de hand van de Mona Lisa illustreert Mary het verschil tussen incrementeel en iteratief:

Wat brengt agile nou? Je levert sneller iets van waarde op, en het risico op falen van het totale project neemt enorm af.

De slides van Mary:

Design scrummen

Designer en scrumtrainer Anton Vanhoucke zoomde in op een van de methoden onder de agile paraplu: scrum. Designbureau Fabrique heeft een eigen invulling gemaakt van scrum en daar een boekje over geschreven Get Agile. De watervalmethode voldeed niet meer: lange discussies over scope, designs vol Lorem Ipsum waar echte content niet goed in blijkt te passen, duimendraaiende ontwikkelaars, lang wachten op feedback van de klant, en uiteindelijk een design dat toch niet geworden is hoe het was bedacht.

Content scrumt mee

Fabrique is alle projecten gaan scrummen. Wel met een Sprint 0 ervoor: een fase die van 2 weken tot een halfjaar kan duren, waarin een concept wordt uitgewerkt. Daarna wordt het design in scrum gerealiseerd waarin alle disciplines samenwerken. Hoewel content van de slide was gevallen, verzekerde Anton ons dat er ook redacteuren meedoen die nadenken over CMS-inrichting en die content creëren.

Aandachtspunten

Drie punten benadrukte Anton:

  1. Zonder beschikbare product owner met visie en mandaat, kun je beter niet scrummen.
  2. De helft van zijn 2-daagse training over scrum gaat over het schrijven van user stories. Dat is echt een vak apart, maar heel belangrijk voor een vlot scrumproces. En die schrijf je nog steeds liever op een geeltje dan in een digitaal scrumbord.
  3. Scrum is niet geschikt voor een team van junioren. Eentje mee op sleeptouw nemen kan nog wel, maar omdat zelfstandigheid en kennis van elkaars vakgebied cruciaal zijn, lukt het vaak niet om mensen zonder werkervaring snel op stoom te krijgen.

De slides van Anton:

Agile communicatie

Als agile communicatiedocent en co-auteur van het boek Scrum in actie Mariëlle Roozemond, agile niet had ontdekt, was ze waarschijnlijk gestopt met haar vak als communicatieadviseur. Er ging een wereld voor haar open. Sindsdien probeert ze alle professionals in de marketing en communicatie aan agile werken te krijgen.

Zwemvest

Vooral omdat de wereld zo complex geworden is dat je een zwemvest nodig hebt. Als de klant de touchpoints kiest, kun je alleen een consistente ervaring bieden door snel in te spelen op feedback. Met agile dus. Mariëlle benadrukt dat organisaties die kiezen voor agile, organisaties zijn die kiezen voor communicatie. De crux in agile is veel met elkaar praten, fouten maken, ervan leren, en weer doorgaan.

Van imago naar identiteit

Ze staat stil bij wat die manier van denken betekent voor het communicatievak. De communicatieadviseur van morgen houdt zich bezig met de identiteit van een bedrijf, niet meer met het imago. Zo’n moderne communicatieadviseur denkt na over content die het bedrijf versterkt. Verhalen van mensen over en in de organisatie. Afhankelijk van hoe duidelijk de identiteit van het bedrijf al is, kun je daaraan werken vanuit een centrale strategie of mensen er decentraal invulling aan laten geven.

Centraal of decentraal

Een centrale contentstrategie past goed bij een startup die één verhaal te vertellen heeft, voor het uitbreiden van je klantenbasis, en bij reputatieschade. Een decentrale contentstrategie past beter in een organisatie waar de kernwaarden van de organisatie gevoeld en goed uitgedragen worden. Mariëlle vroeg aan de deelnemers om hun voorkeur aan te geven door geeltjes te plakken op een bord. Dat leverde een mooie verdeling op over het hele vlak:

De slides van Mariëlle:

Over Bas Evers

Bas is contentstrateeg bij CZ. Hij adviseert daar over goed onderbouwde keuzes maken bij de digitale diensten van CZ, zowel boven als onder de motorkap. Steekwoorden: contentkalender, -architectuur en governance.

Dit artikel is geplaatst in 13 – Agile content. Bookmark hier de permalink.

Op dit artikel kan niet (meer) gereageerd worden.