Verslag editie 1: verkenning van contentstrategie

Afgelopen woensdag organiseerden Xander Roozen en Bas Evers voor het eerst ContentCafé, een informele bijeenkomst over contentstrategie. In de Workshopruimte in Utrecht. De opzet: drie presentaties en een borrel achteraf. Hiermee hebben wij het eerste evenement in Nederland neergezet met het opkomende vakgebied van contentstrategie als thema.

Workshopruimte Utrecht
Workshopruimte Utrecht

Bijna vol

Er konden vijftig mensen in de zaal. Dat aantal hebben we bijna gehaald. Daar zijn we trots op, zeker omdat het een eerste keer was! Vooraf hadden we geen idee wie ons publiek precies zou zijn. Iedereen met interesse in contentstrategie, maar waar zitten die mensen?

Waar contentstrategen zitten

Bezoekers aan het eerste ContentCafé zijn interactieontwerpers (bij bureaus, maar ook eenpitters), online (eind)redacteuren, contentadviseurs, studenten communicatie & media design en marketeers. Wij hadden vooraf iets meer mensen verwacht uit de uitgeefwereld. Voor hen wordt contentstrategie immers een kwestie van overleven!

Monsterlijke migraties

Ilse Jonker (@Infochef) verzorgde de aftrap. Opvallend genoeg was zij de enige die zich had ingeschreven als contentstrateeg. Alle andere bezoekers benoemen hun rol anders. Ilse vertelde in een levendige en grappige presentatie over contentmigraties die stelselmatig serieus worden onderschat. Ze heeft aandacht besteed aan technische aspecten van een migratie, maar vooral ook de organisatorische en menselijke kant. De slides van haar ‘monsterlijke’ presentatie staan op Slideshare:

 

Redacteurvriendelijk CMS

Sanne ’t Hooft (partner bij het Utrechtse ontwerpbureau Ylab) vertelde over YCE (Ylab Content Editor), een contentmanagementsysteem voor MKB-bedrijven. Ylab heeft dit CMS zelf ontworpen en gebouwd. Ze hebben hierbij geprobeerd het de redacteur zo makkelijk mogelijk te maken. Hun doelgroep is geen contentprofessional, maar werkt af en toe een pagina of nieuwsbrief bij naast het andere werk. Het was mooi om te horen hoe bepaalde ontwerpkeuzes (WYSIWYG of niet?) tot stand kwamen en met welke concrete functionaliteit de gebruikers worden verleid hun content actueel te houden. Je kunt de presentatie downloaden.

Sketches for Yet Another Content Management System #contentcafe

Metasoep

Xander (@Shuggie) en Bas (@everbass) (beiden informatiearchitect bij Informaat), ten slotte, hadden een presentatie voorbereid onder de naam ‘Metasoep’. Hierin laten we zien dat metadata geen vervelende ballast hoeven te zijn. Als je het een gebruiker (redacteur of bezoeker) gemakkelijk maakt om ermee te werken, direct duidelijk maakt wat je terugkrijgt voor de moeite en aandacht besteedt aan het ordenen van de ogenschijnlijke chaos, dan kunnen metagegevens een krachtig middel zijn om content met elkaar in verband te brengen, te ordenen en te structureren. Onze preso staat op Slideshare:

 

Informeel

We kijken terug op een geslaagde avond. Om verschillende redenen. We wilden het eerste ContentCafé graag informeel houden. Dankzij de prettige locatie, de gemengde groep, de opzet (drie korte presentaties en dan napraten) en het enthousiasme (we zijn een uur en een kwartier uitgelopen met de borrel!) is dat doel geslaagd.

Vervolg

Daarnaast wilden we graag proeven of er ruimte is voor een vervolg. Dat hoopten we natuurlijk en na woensdagavond zijn we er zeker van dat het gaat lukken. Er ligt een aanbod om de locatie te verzorgen voor editie twee en we hebben al één spreker. We zijn benieuwd wie er dan weer op af komen.

Dank

We bedanken Informaat voor het betalen van de -fijne!- ruimte, Ylab voor het beschikbaar stellen van hun registratiesysteem en Bureau Mint voor het verzorgen van de drankjes. En natuurlijk bezoekers, twitteraars en alle anderen die het ContentCafé een warm hart toedragen!

Over Bas Evers

Bas is contentstrateeg bij CZ. Hij adviseert daar over goed onderbouwde keuzes maken bij de digitale diensten van CZ, zowel boven als onder de motorkap. Steekwoorden: contentkalender, -architectuur en governance.
Dit artikel is geplaatst in 01 - Verkenning van contentstrategie en getagged . Bookmark hier de permalink.

Op dit artikel kan niet (meer) gereageerd worden.