Editie 14: Personalisatie

In 2012 ontdekte een vader via gepersonaliseerde aanbiedingen van de een-na-grootste Amerikaanse retailer Target dat zijn tienerdochter zwanger was. De vader was woedend over de aanbiedingen die zij had ontvangen, maar moest later zijn excuses aan de winkelmanager aanbieden:

‘I had a talk with my daughter, [and] it turns out there’s been some activities in my house I haven’t been completely aware of. She’s due in August. I owe you an apology,’ zei hij.

Relevante en persoonlijke informatie

Personalisatie is het inzetten van data over je klant of bezoeker om relevante en persoonlijke informatie te kunnen bieden. Eenderde van de mensen wil graag relevantere en persoonlijkere informatie ontvangen van bedrijven en diensten. Het is de truc om dit te doen zonder ongemakkelijke situaties te creëren.

Van tekst tot video tot je CMS

Target heeft zijn personalisatie eigenlijk iets té goed op orde, maar veel bedrijven slaan nog de plank mis. Zo biedt Booking.com je voortdurend reizen aan die je net hebt geboekt. Hoe ziet goede personalisatie er wel uit? Welke content kun je allemaal personaliseren? En hoe implementeer je dat?

Daarover gaat de 14e editie van het ContentCafé. Met trots presenteren we onze twee sprekers:

Nico Verspaget (@nicoverspaget)

Nico Verspaget

Video heeft een gouden toekomst. Net als bij tekstuele content willen organisaties niet meer dezelfde boodschap op iedereen afvuren, maar het bericht relevant maken voor de ontvanger. Nico Verspaget weet alles van interactieve en gepersonaliseerde online video. Zijn bedrijf Quadia ontwikkelt en realiseert prijswinnende videoconcepten. Tijdens het ContentCafé laat Nico een aantal cases zien. Hij gaat in op vragen als: hoe is het concept tot stand gekomen en uiteindelijk gerealiseerd? Is het succesvol of niet? En welke hordes waren er te nemen?

Roy Scholten (@royscholten)

Roy_Scholten

Iedereen heeft de mond vol van persoonlijke en relevante content, waar de klant zich ook bij je meldt: website, e-mail, balie. Het afgelopen HartmanEVENT was helemaal gewijd aan het *toverwoord* omnichannel. Met name in de marketingwereld stapelen de blogposts zich op met de oneindige mogelijkheden voor personalisatie. Maar wat is er nou in de praktijk voor nodig? Wat is de juiste eerste stap? Hoe maak je je CMS er klaar voor? UX consultant en Drupal-adept Roy Scholten van Wunderkraut helpt je op weg.

Meer interactie

Naar aanleiding van evaluaties van de laatste bijeenkomsten, gaan we de 14e editie zorgen voor meer interactie. Hoe is nog even een verrassing… Binnenkort hoor je meer!

Datum en locatie: Wunderkraut in Utrecht

We strijken met de 14e editie op woensdagavond 25 november neer in Utrecht. Onze vrienden van Wunderkraut openen deze avond om 19:00 hun deuren voor het ContentCafé. We gaan van start om 19:30.

Er is een beperkt aantal plaatsen beschikbaar, dus schrijf je snel in. De kosten zijn weer €5 voor hapjes en drankjes.

We zijn benieuwd naar jouw (positieve en negatieve) ervaringen met personalisatie en we hopen we op de 25e weer te zien!

Over Charlotte van Oostrum

Charlotte is freelance contentstrateeg. Ze schrijft zo nu en dan voor Born Hungry Mag en leert altijd iets nieuws.
Dit artikel is geplaatst in 14 – Personalisatie. Bookmark hier de permalink.

Op dit artikel kan niet (meer) gereageerd worden.