Xaviera was de eerste spreker op het vierde ContentCafé. Zij vertelde over de SNS bank, die in 2006 besloot om alles wat maar kon aan de website te vernieuwen: het concept, ontwerp, content, en het CMS. En omdat alles op de schop ging had elke productgroep alvast een projectleider afgevaardigd, zodat het team bestond uit 5 projectleiders (‘content is niet mijn verantwoordelijkheid’), 2 redacteuren en 2 contentmanagers. Een overall plan ontbrak evenals een sitemap, en er waren al verschillende templates voorgebakken zonder begrip van de content die erin moest. Content werd ‘er even bij gedaan’. Herkenbaar?
Het proces om deze wanhopige uitgangssituatie te veranderen in iets werkbaars werd door Xaviera beeldend beschreven. Het werk werd uiteindelijk verzet door 11 redacteuren, 10 contentmanagers en 1 projectleider. De lessen die zij met ons deelde waren:
- zorg dat je goeie mensen aan boord hebt, en ja dat kost geld
- tekstschrijven is een vak
Inhoudsspecialisten nemen je als contentmens bijna nooit serieus. Vermijd deze oneigenlijke discussie en stel duidelijk: jij de inhoud, ik de vorm
- content moet zichtbaar zijn in het project, bij voorkeur een volwaardig deelproject
- zorg voor een eindredactie, je denkt als team dichtbij elkaar te zitten, maar dat is niet altijd zo. Een eindredacteur zorgt voor consistentie in tekst en beeld.
- een nieuwe site zorgt voor verhoogde interesse bij materiedeskundigen, dat betekent meer kritische volgers, maar ook een kans om je project te pluggen
Dat laatste is een belangrijke voor les voor contentmensen. Wij zijn degenen die content op de kaart moeten zetten, om te voorkomen dat er telkens weer projecten starten met vormgeving en CMS-keuze en pas ergens halverwege aan content toekomen. Doe je eigen PR, zegt Xaviera, laat duidelijk zien aan management en materiedeskundigen wat je meerwaarde is. Je bent geen webredacteur, maar een contentspecialist.