Aankondiging ContentCafé #4

Contentmigratie: Mens versus machine

De livegang van een nieuwe site of de overgang naar een nieuw contentmanagementsysteem is zeker geen kwestie van een knopje omzetten. Hoe komt dat?

  • Kwantiteit > Omdat organisaties veel content produceren.
  • Eigenaarschap > Doordat al die content niet van één persoon is.
  • Kwaliteit > Migraties leggen pijnpunten bloot. Bezoekers kiezen voor de concurrent omdat diens content veel beter is. Je moet hard zijn (kill your darlings) en het beter durven doen.
  • Vorm > Omdat oude content zelden perfect past in het nieuwe concept.
  • Centjes > Het kost (veel) geld om alles eromheen draaiend te houden.
  • Macht > Wie het hardst kan schreeuwen is niet noodzakelijkerwijs degene die het beste kan beslissen over content.

Veranderen

Contentmigraties zijn fullblown veranderingstrajecten. Afhankelijk van hoe groot de stap is die je maakt met je CMS, veranderen de werkprocessen, worden er opeens (hogere) eisen gesteld aan kwaliteit en moeten team, opdrachtgever en organisatie opgevoed worden in goede content.

Complex

Kortom, contentmigraties zijn complexe trajecten die altijd onderschat worden. Je kunt tijd en geld besparen met behulp van software. Maar zelfs met hulp van de machine blijft een succesvolle migratie mensenwerk.

Sprekers

Tijdens het vierde ContentCafé duiken we in de wereld van contentmigratie onder de noemer “Mens versus machine”. Met ervaringsdeskundigen:

  • Xaviera Ringeling (@contentgirl) is oprichter en hoofdredacteur van 42bis.nl, dé hangout voor online professionals. Zij blogde eind vorig jaar over migratienachtmerries. Op 4 juli deelt ze er eentje met ons. Welke strategische les valt eruit te leren?
  • Ernst van Rheenen (LinkedIn) werkt als principal consultant bij Xillio, dat adviseert over geautomatiseerde contentmigraties en deze technisch implementeert. Hij vertelt hoe tools kunnen helpen bij een efficiënte migratie.
  • Webredacteuren Annemarie Jongejan (@jongejannie) en Anne Sikken (@fieperdepiep) integreerden met de hand de websites van twee fuserende beroepsorganisaties (NBA.nl). Zij vertellen onder andere over het temmen van eigenwijze contenteigenaren tijdens dit traject.

We hopen je op 4 juli te begroeten in Hilversum! Schrijf je nu in!

Details

  • Op woensdag 4 juli 2012, 19:00 uur
  • Bij Xillio Nederland, Julianalaan 15, Hilversum
  • Toegang gratis!

Over Bas Evers

Bas is contentstrateeg bij CZ. Hij adviseert daar over goed onderbouwde keuzes maken bij de digitale diensten van CZ, zowel boven als onder de motorkap. Steekwoorden: contentkalender, -architectuur en governance.
Dit artikel is geplaatst in 04 - Contentmigratie: mens versus machine en getagged . Bookmark hier de permalink.

Op dit artikel kan niet (meer) gereageerd worden.