Rutger werkt als hoofd Nieuwe Media bij de VARA en heeft in die hoedanigheid te maken met de contentstrategie van de overkoepelende NPO, de kubus. Hij vertelde smakelijk over de voor- en nadelen die hij ondervindt van dat model, en ook over de vondsten: hoe de teletekstondertiteling (pagina 888) die vrijwel meteen beschikbaar is bij elk programma, wordt ingezet voor het verrijken van content voor een nieuwe player.
Rutger zou graag in zee met Youtube (bereik!), maar dat is ingewikkeld vanwege de publieke taak. Toch staat DWDD elke avond na een halfuur op Youtube, niet geplaatst door de redactie, maar door pisvl3k of Furpie01.
Snippets
Geen wonder dat William Valkenburg en Rutger Verhoeven af en toe in een verhitte discussie raakten, bijvoorbeeld over het aanbieden van fragmenten. Rutger stelde dat de gemiddelde kijker van DWDD en Pauw en Witteman niet het hele programma van A tot Z wil zien, maar losse fragmenten, en dat kan nu juist niet met Uitzending gemist. Daarom moet ik wel uitwijken naar mijn eigen site, zegt Rutger. Beter kon het spanningsveld tussen de richtlijnen van de centrale NPO en de belangen van een decentrale omroep niet worden geïllustreerd.