Presentatie Erwin Verbruggen

Erwin Verbruggen werkt bij de afdeling Research & Development van het instituut Beeld en Geluid in Hilversum.  Beeld en Geluid beheert het audiovisuele archief van de omroep, en maakt dat toegankelijk voor vele doelgroepen. Geen wonder dus dat zij graag willen weten hoe je content het best kunt ontsluiten.

Toegekende tags bij fragment in Waisda
barend en van dorp wordt sociaal getagd

Metadateren is daarbij cruciaal. Maar wat zijn goede woorden? De woorden van de professional zijn vaak niet dezelfde als het grote publiek.

Samen met de Vrije Universiteit Amsterdam onderzoekt Beeld en Geluid het fenomeen social tagging. Hiervoor hebben zij het spel Woordentikkertje gemaakt, waarbij bezoekers van de site helpen met het toekennen van termen aan Man bijt hond-fragmenten, metadateren door de massa dus.

Wisdom of the crowds

Wat conclusies over het sociale taggen: mensen benoemen vaak hun gevoel bij een bepaald fragment, en niet wat er te zien is. Scenes of gebeurtenissen als geheel beschrijven ze niet. De taggers houden wel van dingen: 57% van de woorden beschrijven objecten, slechts 31% van de woorden beschrijven personen en 7% locaties. En dan is er nog een groot gat tussen de termen van de gewone man en de termen van de ‘professional’. Erwin vertelde dat slechts 8% van de toegekende termen gebruikt wordt door de professionals. ‘De vraag is of die 8% bewijs is voor de wisdom of the crowds’ , twitterde een bezoeker dan ook.

De uitdagingen: als je niet-professionals fragmenten laat beschrijven krijg je tikfouten (Hye Park), termen die niet uniek genoeg zijn (Bernhard) en woorden waar geen synoniem voor is (beefeater [het woord dat gebruikt voor de wachten van de London Tower, zichtbaar in onderstaand fragment -IJ]. Niet zomaar te gebruiken dus, de termen van de massa. Je kunt het stroomlijnen door hoofdcategorieën aan te bieden, zoals in een prototype hieronder te zien is. Het onderzoek loopt nog, maar de eerste conclusies zijn te lezen in een paper van Michiel Hildebrand (VU). Updates over de volgende fase van het project, het beoordelen van de tags, vind je op het blog van Waisda.

Geavanceerder tags toekennen door te groeperen op persoon, locatie en onderwerp
Geavanceerder tags toekennen door te groeperen op persoon, locatie en onderwerp

Naast Woordentikkertje ging Erwin uitgebreid in op de andere projecten van Beeld en Geluid en liet ons kennismaken met de Digital Content Life Cycle. Dol als wij contentmensen zijn op cirkeldiagrammen ging dat erin als koek. Bekijk zijn presentatie op Slideshare:


Over Ilse

Ilse Jonker is freelance contentstrateeg. Zij staat opdrachtgevers bij met een mix van projectleiderschap, onderzoek en advies. Contentmigraties zijn haar specialiteit en haar lievelingsmotto luidt: content is king, but everyone needs a consigliere. Zij schrijft op infochef.nl
Dit artikel is geplaatst in 03 - Contentgoudmijnen van Hilversum en getagged . Bookmark hier de permalink.

Op dit artikel kan niet (meer) gereageerd worden.