Op woensdag 18 april is het derde ContentCafé in Hilversum. Het thema: de contentgoudmijnen van Hilversum. Locatie: Creatief Station Santbergen, ook bekend als de oude Media Academie.
Presentaties
We presenteren met trots de volgende sprekers:
- William Valkenburg (@Bill_nl), voormalig directeur internet Nederlandse Publieke Omroep. Gaat vertellen over Uitzending Gemist.
- Rutger Verhoeven (@MagicGnoe), hoofd nieuwe media bij de VARA. Gaat vertellen over de vernieuwde website van DWDD.
- Erwin Verbruggen (@erwinverb), Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. Gaat vertellen over Man tagt Hond.
Inschrijven
Er is plek voor 80 bezoekers. Schrijf je in via dit eenvoudige formulier.
Contentstrategie bij de publieke omroepen?
UX-contentcurator Peter Bogaards constateerde het al ver voordat het woord contentstrategie bestond: de omroepen hebben dringend contentarchitecten nodig.
De sites uit zijn presentatie zijn inmiddels behoorlijk verbeterd. Maar hoe zit het vandaag de dag met de content van de publieke omroepen? Doen zij eigenlijk wel aan contentstrategie?
Het ContentCafé gaat woensdag 18 april op terreinverkenning in Hillywood.
Metadatapower
Twee van onze sprekers hebben omroepverhalen waarin metadata een grote rol spelen. Bas en Xander gaven in ContentCafé #1 al een introductie: wat doen ze en waarom zijn ze handig?
De sprekers tijdens #3 laten zien dat het cruciaal is voor een goede ontsluiting dat de makers zorgvuldig metadata toekennen aan de content. Maar je kunt ook het publiek vragen om je inhoud van steekwoorden te voorzien. Dat heet dan weer ‘folksonomy’, een samentrekking van ‘folk’ en ‘taxonomy’.
18 april hebben we een prachtig voorbeeld van zo’n “taxonomie door het volk”.
Leren van projecten
Anno 2012 heeft de publieke omroep zeker haar online successen. Uitzending gemist glorieert niet voor niets als case in het nieuwste Nederlandse contentstrategieboek. Maar we kunnen evengoed leren van projecten die niet zijn gelukt. Waar gehakt wordt vallen spaanders. Visionaire contentplannen worden soms versplinterd in de molen van de verzuilde praktijk.
Wat gebeurt er met je content als producenten nalaten metadata toe te voegen? Waarom afficheert Uitzending Gemist zich op Twitter slechts als “de online videotheek van de omroep”? Content wil vrij zijn, maar lukt dat eigenlijk wel als het belang van de eigen omroep in de weg staat van een voor bezoekers zinvolle clustering van content?
Dit alles en nog veel meer op woensdag 18 april. Tot ziens in Hilversum!
Inschrijven
De toegang is gratis. Er is plek voor 80 bezoekers. Schrijf je in via dit eenvoudige formulier.