Gisteravond was de tweede editie van het ContentCafé, een informele bijeenkomst voor iedereen geïnteresseerd in contentstrategie. Bas, Xander en Ilse organiseren het omdat het leuk is ervaringen, kennis en kunde uit te wisselen binnen het contentvak. De opzet is eenvoudig: drie verhalen van 20 minuten over content, daarna een borrel. De sprekers van gisteren borduurden losjes op het thema onderwijs.
Brandbook voor online
Anna Borsboom, contentstrategiedocent bij Lectric en eigenaar van webbureau Lelab vertelde in een informatierijke presentatie over het online doorvoeren van ‘brand books’. In een brandbook wordt alles beschreven waarmee een merk lading krijgt, van modelkeuze tot inrichting van winkels. Daar hoort ook een online vertaling bij die zover gaat als de microcopy, de ministukjes content in de hoeken en gaten van je site.
Contentcowboys
Anna gaf een prachtig voorbeeld van een invulformulier van Singapore Airlines, waarbij men kon kiezen uit verschillende adellijke en koninklijke aanspreekvormen. Deze luchtvaartmaatschappij vervoert klanten op stand, en dat zie je terug in de microcopy. De leukste voorbeelden zijn natuurlijk die waarbij het misgaat: hoe de cowboys van IKEA-vestiging Delft losgaan op Twitter, en daarmee het merk IKEA ondermijnen, alle brandbooks ten spijt.
Pareto ontmoet Kolb
Franklin Heijnen, creative director bij Mirabeau Amsterdam, vertelde hoe hij zijn klanten het belang van goede content bijbrengt. Zijn ‘content framework’ komt simpel gezegd neer op: Pareto meets Kolb. 80% van je doelgroep zal slechts 20% van je content gebruiken. Onderaan de piramide is het net andersom: hier leeft 80% van je content, voor 20% van je doelgroep. Voor elke laag bedenk je goede contentconcepten, of -types, die volgens Franklin passen bij een van de vier leerstijlen van Kolb: voelen, observeren, denken en doen.
Hoe maken we het sexy?
De derde spreker, Hans Kemp, verantwoordelijk voor de opleiding Communicatie en Media Design aan de Hogeschool Utrecht vertelde over hoe hij samen met docent Heleen Blokland probeert contentstrategie een plek te geven in de opleiding. Het vak is nog jong en niet vast omlijnd, vuistdikke methodologieboeken ontbreken, en dat terwijl studenten zo houden van overzicht en checklisten. Wat wel werkt: praktijkverhalen. Zijn oproep aan het veld: hoe maken we het sexy?
Missiewerk
Het thema van gisteren was onderwijs, maar de rode draad in deze verhalen lijkt eerder missiewerk. Hoe brengen we contentstrategie aan de man?
- Anna’s studenten contentstrategie mogen op cursus, maar hebben bazen die er niets van begrijpen. Eenmaal terug op het nest moeten zij aardig wat adviesvaardigheden op zak hebben om de blijde boodschap aan de man brengen.
- De studenten van Hans en Heleen worden straks als junior webredacteur geconfronteerd met een gebrek aan contentstrategie: hoe vertel je je baas dat het verstandig is om na te denken over hoe content kan bijdragen aan de organisatiedoelstelling, in plaats van zomaar iets op het net te kwakken?
- En zelfs als je creative director bent bij het no.1 webbureau van Nederland, moet je je klanten steeds opnieuw bijbrengen hoe het zit met content.
In die zin zijn we als contentstrategen / contentspecialisten / contentwerkers net (zonen en dochters van) dominees. Sexy dominees, dat wel.