Communicatie- en Media Design Utrecht: Stand van zaken en ambities
Hans Kemp is verantwoordelijk voor de opleiding Communicatie- en Media Design aan de Hogeschool Utrecht. Hij probeert, samen met docent Heleen Blokland, contentstrategie een plek te geven in de opleiding.
Opzet
- Hans’ presentatie begon met een schets van de verschillende CMD-opleidingen in Nederland.
- Daarna kwam aan bod hoe de Hogeschool Utrecht, vanuit zijn eigen journalistieke traditie, invulling geeft aan de opleiding.
- Sinds kort is een van de vier specialisaties content design. Hans vertelde over de ervaringen na één cyclus.
- Hij had een oproep voor alle contentstrategen: er is behoefte aan meer specifieke contentstrategie stage- en afstudeerplekken en aan meer structurele input van contentstrategen in opleiding en curriculum.
Ilse vatte het verhaal als volgt samen:
Het vak is nog jong en niet vast omlijnd, vuistdikke methodologieboeken ontbreken, en dat terwijl studenten zo houden van overzicht en checklisten. Wat wel werkt: praktijkverhalen. Zijn oproep aan het veld: hoe maken we het sexy?