De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) is de bestuursorganisatie van de hele publieke omroep, en o.a. verantwoordelijk voor het verdelen van het geld en de ditributie van programma’s. William Valkenburg was daar tot voor kort hoofd Internet. Als ‘Mister Uitzending Gemist’ stond hij aan de wieg van het bekendste digitale kanaal van de omroep. Inmiddels doet hij heel wat anders (Theo is online), maar William was bereid zijn visie op de gezamenlijke contentstrategie van de omroepen met ons te delen, in beleidstermen bekend als het EN-EN model.
Opslag, beschikbaarheid en gebruik
Om te laten zien hoe dat model in optima forma zou werken gebruikte William de metafoor van de kubus. De content van de omroep kun je langs meerdere assen leggen, denk aan tijd (van prime time naar my time), thema, omroep, genre.
De gedachte achter het ‘EN-EN’ model is dat omroepen zich enerzijds vanuit hun eigen missie en visie op internet profileren, maar dat er tegelijkertijd goed wordt samengewerkt om als gezamenlijke omroepen een sterk(er) aanbod te kunnen bieden. Dat houdt ondermeer in dat er een sterk gezamenlijk merk is als bijvoorbeeld Uitzendinggemist, maar ook dat omroepen beter onderling kunnen verwijzen naar gerelateerde content en dat nieuwe vormen van aggregatie (bijvoorbeeld op thema/ onderwerp/ genre/ persoon/ locatie/ tijd) mogelijk zijn.
Hillycore
De succesfactor van dit model is het hanteren van één goed metadata model, dat door de omroepen samen is ontwikkeld (Hillycore). Daarnaast is het een kwestie van gewoon doen, correct en op tijd metadata toekennen, ook na 17 uur. William illustreerde dat met een fragment van Pauw en Witteman.
Als omroepen zich daar niet aan houden, dan is het EN-EN model niets anders dan een virtuele droom.
Dan is er nog de kwestie van de gestandaardiseerde play-out. Het dilemma voor de omroep: doen we mee met de koepel van de NPO of slaan we zelf de content op, en tonen deze op onze eigen kanalen? Naarmate productie en distributie van video eenvoudiger is geworden, zijn omroepen steeds meer zelf gaan doen. William denkt dat dat kostentechnisch erg onvoordelig is en de publieke omroepcontent versplintert. En dat gaat ten koste van de vindbaarheid en de kracht van het gezamenlijke aanbod van de publieke omroepen onder de gezamenlijke merken als Uitzendinggemist, zegt hij.
Uiteindelijk, zegt William, ligt de uitdaging vooral op het ‘politieke’ vlak: kan er een goede balans worden gevonden tussen de individuele omroepbelangen (profilering en identiteit, missie, achterban, ledenwerving) en het gezamenlijk omroepbelang (publieke taak, beschikbaarheid, vindbaarheid, toegankelijkheid en betaalbaarheid.