Franklin Heijnen, creative director van internetbureau Mirabeau introduceerde in een wervelende presentatie met veel praktijkvoorbeelden het concept gelaagd contentmodel, dat kortweg kan worden samengevat met: where Pareto meets Kolb.
Een content framework begint met de verhouding tussen de verschillende gebruikersgroepen van een merk of een organisatie, en de gebruikersbehoefte. In de afbeelding zie je aan de linkerkant een omgekeerde piramide: dat zijn de gebruikers. De staande driehoek is de behoefte aan content. Meestal is het zo dat de grootste gebruikersgroep de minste content gebruikt, en de meeste content genoten wordt door kleinere doelgroepen. De verhouding die Franklin schetst doet denken aan de 80-20 regel ofwel het Paretoprincipe.
Bij elke laag kies je een kanaal (of een combinatie daarvan) die het beste past bij de verhouding gebruiker en de behoefte aan content. Sommige groepen laten zich het beste aanspreken met een game, andere meer door infographics of social media. Bij elke kanaal zou je volgens Franklin ook moeten nadenken over de leerstijl, en hij gebruikt de leercyclus van Kolb. Je content kun je plaatsen op assen van concreet tot abstract, en van actief naar reflectief, om zo de vier typen gebruikers te kunnen aanspreken: de doener, de dromer, de beslisser en de denker.