Ilse Jonker over contentmigratiemonsters

Ilse had de eer om de kop van de eerste editie af te bijten met een presentatie over content en de migratiemonsters. Geïnspireerd door J. David Hobbs’ vergelijking van contentmigraties met de mythische Chimaera, vertelde Ilse over de monsters die zij in haar contentmigratieprojecten tegenkomt.

De hete kroket, de Herman en het dode paard

Elk project bevat een hete kroket, waar niemand zijn vingers aan wil branden. Iemand aan het eind van de gang met een staatsgevaarlijk troetelproject en een eigen budget, die een constante stroom low quality content produceert.

De Herman is een digitale variant van de vriendschapscake, je weet wel van de lagere school, zo’n schimmelcultuur die opgedeeld wordt in 5 porties en na met meel gevoederd te zijn verder groeit in de huizen van klasgenoten. Websites die je in contentmigraties tegenkomt, lijken daar ook wel op.

Still uit the Godfather
Een dood-paard-project: de nachtmerrie van elke contentstrateeg

Het dode paard is het ingewikkeldst, het project dat al ten dode is opgeschreven voor je eraan begonnen bent. Lamgeslagen door organisatiepolitiek, bemoeienis van een overactieve stuurgroep – soms is een site al morsdood als ‘ie online komt. ‘Een collectieve dwaling’ typeerde een van Ilse’s opdrachtgevers ooit een net gelanceerde site (waarvan zij overigens de moed had om ‘m meteen opnieuw op de schop te zetten)

Hoe deze monsters te lijf? Met de drie-eenheid van de contentstrateeg: strategie, tactiek, en operatie: het doel moet duidelijk zijn, de tactieken om je eigen monsters in toom te houden, en alle kleine operaties die nodig zijn voor high quality content. Kennis is macht, ken uw doel en maak vrienden – af en toe op de zeepkist hoort erbij.

 


Over Ilse

Ilse Jonker is freelance contentstrateeg. Zij staat opdrachtgevers bij met een mix van projectleiderschap, onderzoek en advies. Contentmigraties zijn haar specialiteit en haar lievelingsmotto luidt: content is king, but everyone needs a consigliere. Zij schrijft op infochef.nl
Dit artikel is geplaatst in 01 - Verkenning van contentstrategie en getagged . Bookmark hier de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.